دسته بندی کتاب‌ها منو
دسته بندی کتاب‌ها

ملکه ارکیده ها

دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷

امروزه بیش از ۲۵ هزار گونه از ارکیده­ ها در دنیا کشف شده که عملاً بزرگترین گونه گیاهی جهان اند ارکیده کاتلیا مادر و ملکه ارکیده هاست که همیشه می خندد و موطن اصلی آن را می توان گفت کاستاریکا، برزیل و آرژانتین است. این گیاه روی تنه درختان زندگی می کند. گل های معطر و درشتی دارد و نگهداری آن نیز به نسبت باقی گونه های ارکیده ساده تر است. این گیاه چند بار در سال گل می دهد که گل ها هر بار حدود یک ماه دوام دارد نور زیاد و آبیاری مناسب و کود بنفشه آفریقایی باعث گل دهی بهتر آن می شود.

کاتلیا ابتدای بهار شروع به رشد می کند و رشد ریشه و پیازچه های جدیدش شروع می شود، پس از آن گل هایش رشد کرده و رشد ریشه ها متوقف می شود و بعد از پایان گلدهی، ریشه دهی و برگ دهی آن انجام می شود.

  • رطوبت ۵۰ درصدی برای این گیاه کافی است یک ظرف پر آب کنار گلدان قراردهید که خود به خود تبخیر شود یا هر روز با اسپری روی برگها و ساقه آن را غبار پاشی کنید.
  • کاتلیا نسبت به نوع فالانوپسیس ارکیده به نور بیشتری نیاز دارد. این گیاه را نزدیک پنجره جنوبی خانه نگهداری کنید تا هم نور کافی دریافت کند هم در معرض آفتاب مستقیم نباشد.
  • آبیاری ارکیده ها مهم ترین نکته در نگهداری این گیاه پر ناز و اداست.

پس از فصل گل معمولاً ارکیده ها دوره خواب کوتاه مدت یا دراز مدت خود را می گذرانند، در آغاز این دوره به ارکیده ها یک بار کامل آب بدهید و بعد تا یک هفته گیاه را به حال خود بگذارید. در هفته بعد نیز این کار را تکرار کنید هنگام رشد گیاه، خاک ته گلدان باید همیشه مرطوب و خنک باشد. در زمستان هفته ای یک بار و در بهار و پاییز هفته ای دو بار و در تابستان هردو روز یکبار ارکیده تان را آبیاری کنید

  • به ارکیده آب گرم یا سرد ندهید. این گیاه را همیشه با آب معمولی آبیاری کنید و برای گل دادن و رشد خوب ارکیده باید کوددهی منظمی به این گیاه انجام شود. در فصل گلدهی،کود کریستالون صورتی یا کود بنفشه آفریقایی به کاتلیا بدهید تا گل ها عمر بیشتری داشته باشند. پس از آن می توانید از آب ماهی یا کود کاکتوس استفاده کنید تا برگها رشد مناسبی داشته باشند.
  • بهترین دما برای این گل بین ۱۸ تا ۲۵ درجه است. اگر شبها با روزها اختلاف دما داشته و باشد، برای گلتان بهتر است.
  • در زمان گلدهی هیچ وقت گلدان را عوض نکنید بهترین زمان برای تعویض گلدان زمان خواب گیاه وقتی ریشه های آن از پایین ساقه بیرون زده یا جای آن خیلی تنگ شده باشد، است.
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.