دسته بندی کتاب‌ها منو
دسته بندی کتاب‌ها

ویتامین D چقدر برای بدن اهمیت دارد؟

پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸

ویتامین نورانی

امروزه مکمل ها طرفداران زیادی در بین افراد مختلف پیدا کرده اند و کمتر کسی را می توان دید که در طول زندگی خود حتی یکبار هم از مکمل ها استفاده نکرده باشد. مکمل ها در واقع مجموعه ای از ویتامین ها و مواد معدنی به حساب می آیند که تا حدود زیادی می توانند نیاز بدن را برطرف کنند. ویتامینها تنها در قالب مکمل به فروش نمی رسند و می توان هر ویتامین رابه صورت جدا نیز تهیه کرد. یکی از ویتامین هایی که در سال های اخیر بسیار موردتوجه قرار گرفته، ویتامین D است ویتامینی که کمبود آن در بدن دردسرهای زیادی را به وجود می آورد. دکتر پیمان لسان پزشکی، کارشناس پیشگیری از بیماری ها و سرپرست کلینیک بیماری های رفتاری مرکز بهداشت غرب تهران، در این باره می گوید.

آشنایی با ویتامین D

ویتامین D در واقع عملکردی مشابه هورمون ها دارد و کاراصلی آن، کمک به رسوب کلسیم در بافت استخوانی و افزایش استقامت استخوان محسوب میشود. این ویتامین، با عملکردی که دارد می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند. علاوه بر این، ویتامین Dمنجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به همین دلیل شانس ابتلا به عفونت ها را کاهش می دهد. حتی برخی از مطالعات نشان میدهد که این ویتامین تا حدودی می تواند احتمال ابتلا به ام اس (مالتیپل اسکروزیس) را کم کند. ویتامین Dیک ویتامین محلول در چربی به حساب می آید و در منابع خوراکی به ویژه خوراکیهای چرب وجود دارد ولی عمده جذب آن به واسطه نور آفتاب است. در واقع پیش ساخت این ویتامین در پوست وجود دارد و نور آفتاب می تواند باعث تولید ویتامین D شود.

ویتامین D خوراکی

ویتامین  Dبه شکل طبیعی در غذاهای دریایی مثل ماهی سالمون، ماهی آزاد و ماهی تن وجود دارد. علاوه بر این، جگر گوساله، زرده تخم مرغ، قارچهای غیرپرورشی (قارچهایی که تحت نور آفتاب هستند)، سویا و حبوبات دارای ویتامین D هستند. امروزه بسیاری از خوراکیها مانند شیر و آبمیوه با ویتامین D غنی می شوند. البته افرادی که به سندرم سوء جذب، سوءهاضمه، بیماری سلیاک، بیماریهای التهابی روده و مبتلا هستند، امکان جذب این ویتامین را به شکل خوراکی ندارند. در برخی از افراد یاد شده مشکلاتی با مصرف ویتامین   Dبه صورت خوراکی ایجاد خواهد شد. ویتامین   Dبه غیر از خوراکی های طبیعی، در قالب مکمل خوراکی و آمپول نیز به فروش می رسد. افرادی که مشکلات گوارشی ندارند، مطلوب است که از ویتامین  D به شکل مکمل خوراکی استفاده کنند چون به نسبت تزریقی، توزیع بهتری در بدن خواهد داشت.

جذب از نور آفتاب

ویتامین Dیک ویتامین ضروری برای تمام افراد در سنین مختلف است، به همین دلیل باید توجه ویژه ای نسبت به میزان این ویتامین در بدن داشت. چنانچه میزان ویتامین در بدن کافی باشد، نباید از مکمل استفاده کرد چون این مساله می تواند مسمومیت را برای فرد به وجود آورد. اسهال، تهوع، پر نوشی، افزایش کلسیم در بدن، پر ادراری، تحریک پذیری و بی قراری به ویژه در کودکان و سالمندان، از علائم مسمومیت با ویتامین D به حساب می آیند. افراد برای این که دچار مسمومیت با این ویتامین نشوند، بهتر است پیش از مصرف مکمل ویتامین D، آزمایش خون بدهند تا از میزان این ویتامین در بدن شان اطمینان حاصل کنند. مصرف ویتامین D به شکل مکمل خوراکی یا تزریقی، در کودکان، خانم های باردار و سالمندان، باید حتما زیر نظر پزشک باشد. آن دسته از افراد بزرگسال که در روستاهای دور افتاده زندگی می کنند و به راحتی امکان انجام آزمایش برای بررسی ویتامین D را ندارند، می توانند یک ویتامین ۵۰ هزار واحدی خوراکی را یک بار در ماه مصرف کنند.

کلسیم را اضافه کنید

بسیاری از افراد تصور می کنند حتما باید همراه با ویتامین D، از کلسیم نیز استفاده کنند در حالی که این باور نادرست است. مصرف کلسیم، تاثیری روی ویتامین  Dندارد. در واقع توصیه به مصرف همزمان، برای جذب بهتر کلسیم است و تا زمانی که ویتامین  Dبه میزان کافی نباشد، کلسیم روی استخوان رسوب نمی کند. یکی دیگر از مواردی که ممکن است ذهن افراد را در رابطه با ویتامین D به خود مشغول کند، زمان مصرف ویتامین  Dاست. ویتامین  Dرا در هر زمانی از روز می توان مصرف کرد ولی بهتر است همراه با غذای چرب مصرف شود تا جذب آن بهتر صورت بگیرد.

مشکلات کمبود ویتامین

کمبود ویتامین D می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. برای مثال، کمبود آن در اطفال، مشکلاتی چون تعریق سر، نرمی استخوان و تاخیر در دندان در آوردن را در پی دارد. کودکانی که کمبود ویتامین Dدارند، با مشکلاتی چون اختلالات قد (کوتاهی قد)، درد نواحی اندامهای تحتانی، کشاله، ساق پا، ران و...، مواجه می شوند. دردهای عضلانی - اسکلتی ناشی از کمبود ویتامین D معمولا در عصر و شب تشدید می شوند و والدین به اشتباه تصور می کنند این دردها ناشی از رشد فرزندشان است.

کمبود این ویتامین در سنین بالا، مشکلاتی چون اختلال در مو و ناخن، درد عضلانی و اسکلتی، عفونت و... را در پی دارد.

منبع: روزنامه جام جم
نویسنده: کاملیا تجریشی
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.