دسته بندی کتاب‌ها منو
دسته بندی کتاب‌ها

مراقب دوستی خاله خرسه باشید

پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸

تورم و التهاب ناحیه گازگرفتگی که بیشتر دست هاست، از شایع ترین علائمی است که بسیار جدی است و اگر به موقع درمان نشوند، ممکن است خطرناک باشند.

چند وقت پیش بود که خبر حمله یک سگ به عابرپیاده ای نقل مجالس شد و واکنش های مختلفی را به دنبال داشت. دوستداران محیط زیست و مخالفان حضور حیوانات در محیط های شهری سینه چاک کردند و اعتراض هایی به پاشد. البته این اولین بار نیست که چنین اتفاقاتی در شهرها رخ سلامت می دهد و آخرین بارهم نخواهد بود. علاوه بر خطری که حضور آزادانه حیوانات در فضاهای شهری دارند، نکته بهداشتی آن هم مزید بر علت است؛ به طوری که اگر اهل خبرهای علمی باشید، حتما شنیده اید که دانشمندان بارها اعلام کرده اند نگهداری حیوانات خانگی مشکلات و بیماریهای مختلفی را در پی دارد. البته رعایت هیچ کدام از این موارد، مهربانی به حیوانات را زیر سؤال نمی برد و به معنای ظلم به آنها نیست، بلکه با رعایت برخی اصول می توانید محبتتان راهم نصیب حیوانات کنید.

به دلیل اهمیت بیماری هایی که از حیوانات قابل انتقال است، هر سال، ۶ جولای مصادف با۱۵ تیربه نام «روز جهانی بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان» نامگذاری شده است. یکی از معروف ترین بیماری های قابل انتقال هاری است و از سال ۱۸۸۵ و زمانی که لویی پاستور برای اولین بار واکسنی را برای مقابله با ویروس هاری نامگذاری کرد، به این روز شناخته شد. این بیماری ها از جانوران مختلفی چون حشره ها، پستانداران خزندگان و پرندگان قابل سرایت به انسان هستند. این بیماری ها اغلب از طریق باکتری ها، ویروس ها، قارچها و دیگر ارگانیسم ها منتقل می شود و طبق برآوردها حدود ۶۰ درصد عفونتها به راحتی انتقال می یابد. علاوه براین، محققان حدود ۷۵ درصد بیماریهای جدید انسانی را کشف کرده اند که ریشه در عفونت های انتقال یافته از حیوانات دارند.

بیماری های قابل انتقال

 هاری: هاری شاید یکی از شناخته شده ترین بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان است. این بیماری مرگبار به طور مستقیم سیستم عصبی بدن را تحت تأثیر قرار داده و از طریق تماس با بزاق دهان حیوان آلوده یا گاز گرفتن حیوانات آلوده ای چون سگ، خفاش، راکن، روباه و... قابل انتقال به انسان است.

سالمونلا: این باکتری مرگبار که معمولا در غذاهای آلوده وجود دارد بعد از خورده شدن، ایجاد معده درد، اسهال و استفراغ می کند. لپتوسپیروز (تب شالیزار): نوعی بیماری باکتریایی است که از ادرار یا مایعات بدن حیوانات آلوده به انسان منتقل می شود و علائم خفیفی به جا می گذارد و ممکن است منجر به آسیب شدید کبد و کلیه و دیگر بیماری های جدی شود.

بیماریهای غدد لنفاوی: این بیماری ها از انواع باکتریایی و قابل انتقال از نیش حشرات باگاز گرفتن حیوانات هستند که باعث ایجاد زخم هایی در ناحیه گزش یا گازگرفتگی می شود و ممکن است علائمی شبیه آنفلوآنزا یا حتی شدیدتر ایجاد کند. این بیماری ها اگر درمان نشوند ممکن است فرد را به کام مرگ بکشانند.

چطور مبتلا می شویم؟

بسته به نوع بیماری و علت آن، این بیماری ها به شیوه های مختلفی قابل انتقال از حیوان به انسان هستند اما معمول ترین آنها به شکل مستقیم و غیرمستقیم است. در روش انتقال مستقیم، با دست زدن و تماس نزدیک باحیوان آلوده، گاز گرفتن، گزیده شدن یا ایجاد خراش روی بدن ناشی از چنگ زدن حیوان، قرار گرفتن در تماس نزدیک با ادرار، مدفوع، خون یا بزاق دهان حیوان می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. اما در روش غیرمستقیم شما ممکن است به اشیایی دست بزنید که حیوان پیش از شما با آن تماس داشته، روی آن عطسه کرده یا ترشحات دهان و بینی آن روی شیء موردنظر پاشیده است یا در مکانی حضور یابید که حیوانات آلوده در آنجا هستند و غذاهاو نوشیدنی های نا ایمن و آلوده مصرف کنید که این موارد شما را در معرض ابتلا قرار می دهد.

چه کار کنیم مبتلا نشویم؟

این روزها برخی به دلیل علاقه زیادی که به حیوانات دارند یا به دلیل تنهایی آنها را به خانه خود راه می دهند و از آنها مراقبت می کنند و مانند بچه تر وخشک و به آنها رسیدگی میکنند جدا از این که این سبک زندگی با اصول سبک زندگی ایرانی- اسلامی در تضاد است، نباید از این مسأله غافل شوید که بیماری های مشترکی بین انسان و حیوان وجود دارند که انتقال آنها از حیوانات آلوده به انسان، گاه می تواند تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. اگر شما هم در خانه حیوان نگهداری می کنید یا قصد انجام این کار را دارید، این نکات ساده را رعایت کنید تا مشکلی برای شما و اطرافیانتان پیش نیاید.

حیوانی را که از آن نگهداری می کنید مرتب نزد دامپزشک برده و واکسنهای مورد نیاز را برای او تزریق و به این شیوه، انتقال انگل را کنترل کنید.

همیشه بعد از دست زدن به حیوانات یا قرار گرفتن در نزدکی آنها، حتی اگربه ظاهر سلامت هستند، بعد از غذا دادن و تمیز کردن محل نگهداری آنها، دستهایتان را با آب و صابون بشویید تا آلودگی های احتمالی از بین بروند. از تماس و دست زدن به حیواناتی که ظاهرشان بیمار است خودداری کنید. از تماس باحیوانات وحشی بپرهیزید. تا حد امکان از نیش پشه و حشرات دیگر دور بمانید؛ برای این کار بهتر است در نقاطی که حشرات و پشه های زیادی دارند، لباسهای آستین بلند و شلوار بلند بپوشید و بدون جوراب بیرون نروید. هرگز از شیرغیرپاستوریزه که نسبت به سلامت آن مطمئن نیستید، نخورید.

چه علائمی را جدی بگیرید؟

 امروزه برخی علاقه به نگهداری حیوانات خانگی به ویژه سگ وگربه پیدا کرده اند، اما علاوه براین میزان گازگرفتگی در بین صاحبان آنها بیشتر به چشم می خورد که خطر عفونت را در آنها بالا می برد. گازگرفتگی سگها بیشتر جراحت به جا می گذارد، اماگازگرفتگی گربه ها بیشتر حالت عفونی دارد. تورم و التهاب ناحیه گازگرفتگی که بیشتر دستهاست از شایع ترین علائمی است که بسیار جدی است و اگر به موقع درمان نشوند، ممکن است خطرناک باشند. اما درهرصورت، تا چند روز پس از تماس نزدیک باحیوانات بیماریابه ظاهرسالم، اگر حالت تهوع، استفراغ، علائمی شبیه آنفلوآنزا، خارش پوست، تورم و التهاب یا سوزش را مشاهده کردید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. مراجعه دیرهنگام به پزشک ممکن است جان تان را به خطر نزدیکی آنها حتی بیندازد.

افراد حساس بیشتر مراقب باشند

معمولا به دلیل ارتباط نزدیک انسان و حیوانات بسیاری از افراد در معرض ابتلا قرار دارند و ناخواسته گروهی از اطرافیان مان را در مواجهه با عفونت های قابل انتقال از حیوانات قرار می دهیم. اما در این میان، نوزادان، کودکان در سنین پایین، زنان بارداری سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند بیشتر در معرض خطر هستند. از آنجا که بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات اغلب با علائمی ندارند یا علامت در پی دارند، آگاه شدن نسبت به آن اهمیت دارد. چراکه حتی می تواند جان افراد مبتلا را به خطر بیندازد. کودکان به دلیل ناآگاهی نسبت به خطرات احتمالی، معمولا بی محابا یا حیوانات بازی می کنند و حتی ممکن است دستی را که با بدن حیوان تماس داشته داخل دهان برده یا به چشم خود نزدیک کرده باشد، یا این که سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند افراد مبتلا به ایدز یا برخی بیماران دیگر ممکن است با قرار گرفتن در تماس مستقیم باحیوانات آلوده، از نظر ایمنی دچار مشکلات جاد شوند. محققان بارها به این نکته اشاره کرده اند که زنان باردارجزو گروههای پرخطری هستند که باید مراقب سلامت خود و فرزندشان باشند. تماس مستقیم آنها باحیوانات ممکن است سلامت هردو را به خطر انداخته و جنین داخل رحم به عفونت های احتمالی مبتلا شود.

منبع: روزنامه جام جم
نویسنده: ندا اظهری
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.