دسته بندی کتاب‌ها منو
دسته بندی کتاب‌ها

8 نکته طلایی برای داشتن گل هایی شاداب در خانه

پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

خیلی هایتان از حالا قلم و کاغذ دست گرفته اید و دارید برای نو نوار کردن خانه در سال جدید برنامه ریزی می کنید. حواستان باشد رسیدگی به گل و گیاهان را از قلم نیندازید. گل ها نسبت به خیلی دیگر از اشیای خانه انرژی بخش ترند و در عین حال با هزینه کمتری می شود آنها را خرید، ولی ترس از کشتن یا ضعف و بیماری شان مانع انتخاب آنها به عنوان جزء برتر دکوراسیون منزل می شود. من به شما می گویم نترسید، کافی است کمی اطلاعات تان را درباره گل و گیاه اضافه کنید تا بتوانید با انتخاب گل مناسب برای فضای خانه تان شادابی آن را چند برابر کنید. پس این هشت نکته را به ذهن بسپارید.

1- هوای خانه تان را داشته باشید

کاری نداشته باشد به این که «خواهرم چی خریده»، «اون پیج معروف اینستاگرام دارد تبلیغ این گل را می کند» و «توی گلفروشی محله یه گل خیلی شیک دیدم» شما شرایط محیطی خانه و اوضاع جیب خودتان را در نظر بگیرید. نه معماری خانه های ما از لحاظ نور، دما و ... مثل هم است. نه سطح درآمد و اولویت هایمان. هر کس باید هوای خانه خودش را داشته باشد.

2-نقاط مناسب خانه تان راکشف کنید

شما اگر آدم گرمایی ای باشید کمتر لباس گرم می پوشید و همیشه دنبال جای خنک می گردید. سرمایی ها بر عکس شما هستند. گل ها هم گرما دوست و سرما دوست دارند یا نورپسند و سایه پسند. پس انتخاب جای مناسب در خانه برایشان خیلی مهم است. جای مناسب هم یعنی در نظر گرفتن نور، دما، تهویه و رطوبت. هرچه این شرایط برای گیاه ایده آل تر باشد. کمتر دچار تنش می شود و شاداب تر است.

3-تشنگی گیاه را تقویم تعیین نمی کند

آبیاری گیاه مثل شرایط نور و دمای خانه نیست که به معماری خانه مربوط بوده و از پیش تعیین شده باشد. تنظیم این عامل کاملا دست خودمان است. برگردیم سر مقایسه انسان و گیاهان. محبت زیادی به گیاهان هم مایه دردسر است. فکر نکنید هرچه بیشتر به آنها آب بدهید برایشان خوب است. مهم این است بدانید چه زمانی و چقدر آبیاری کنید. جملات هفته ای یکبار، هفته ای دو بار و یک روز در میان، نشان دهنده نیاز آبی گیاهان نیستند. تشنگی گیاه را تقویم تعیین نمی کند. بهترین کسی که می تواند آن را تعیین کند خودتان هستید که تمام نوع گیاه و شرایط محیطی آن را در نظر می گیرید استفاده از این روش ساده است: انگشت تان را در خاک گلدان فرو کنید ببینید چقدر مرطوب است یک بند انگشت یا پایین تر؟

اگر رطوبت خاک بالاتر از آن بود، یک هشدا است تا آبدهی را کاهش دهید. با بیلچه، چوب و میخ هم می توانید این کار را انجام دهید. وقتی میخ را بیرون می کشید، اگر خاک خیس باشد مقداری از آن به میخ می چسبد. البته با کم و زیاد شدن آب، گیاه خودش هشدارهای لازم را به ما می دهد.مثلا در این فصل اگر جای گل سرد باشد و زیاد به آن آب بدهید برگ های بالایی شروع می کنند به زرد شدن. زرد شدنی که همراه با خشک شدن برگ نیست، بلکه نشانه های پرآبی در بافت برگ کاملا واضح است.

4- لذت بردن از گل به کوچک و بزرگی گلدان ربطی ندارد

درست است گل و گیاه هم جزئی از دکوراسیون خانه به حساب می آیند، ولی دوباره تاکید می کنم در مورد این اجزا خیلی دنباله رو مد نباشید. این که حتما گلدان های بزرگ و خاص داشته باشید تا بیشتر توی چشم باشند یا بر عکس گلدان های کوچک گرانقیمتی مثل بونسای. در برنامه ریزی ها، علاقه خودتان، مساحت خانه، شرایط محیطی آن، مدیریت فضاهای خالی و البته برآورد هزینه های مالی تعیین کننده اند. مهم چیدمان مناسب گل و گیاه به نحوی است که بیشتر لذت را از حضور آنها در خانه ببرید.

5- گل ها هم غذا می خواهند

همیشه که نباید برای خودمان دست به آشپزی شویم. گل ها هم غذا می خواهند.

هر گلدانی که می خریم لازم است به فکر تغذیه اش هم باشیم، به خصوص در گل های خانگی. گل های باغچه ای نیاز غذایی کمتری دارند، چون می توانند از طریق نور مستقیم، خاک بیشتر، آب باران و ... دسترسی بیشتری به مواد غذایی داشته باشند. برای گل هایتان قبل از اینکه آشپز خوبی باشید، مادر خوبی باشید. مثل نوزادتان با آنها رفتار کنید. آنها نمی توانند گرسنگی شان را به زبان بیاورند، پس قبل از نشان دادن علائمش خودتان بروید سراغ شان.

این کار مستلزم این است که قبل از خرید به فکرشان باشید و نکات لازم را درباره تغذیه گل و گیاهان آپارتمانی یاد بگیرید. متاسفانه برای گل و گیاهان زینتی کمتر بسته بندی های کوچک وجود دارد، چه برای کودهای جامد و چه مایع. اما اگر خواستید کود بخرید حتما به فروشنده بگویید برای چه گلی و چه سایز گلدانی می خواهید آن را استفاده کنید. کودها مواد غذایی مکمل هستند. انتظار نداشته باشید اثرات شان مشابه باشد. مثلا در علم تغذیه گیاهی هر کودی که نیتروژن بیشتری داشته باشد به رشد شاخ و برگ کمک می کند و برای گلدهی مناسب نیست.

6- تمیز کردن گل ها یادتان نرود

اگر سلامت و شادابی گل ها برایتان مهم است، نظافت همیشگی آنها را جزو برنامه های خانه داریتان بگذارید. برگ گل ها هم مثل هر سطح دیگری، گرد و خاک را جذب می کنند. این را به راحتی با کشیدن انگشت روی سطح برگ می توانید حس کنید. برگ ها منبع تغذیه گیاهند. هرچه راه روزنه های آنها بسته تر باشد فتوسنتز (تبادلات هوایی برای دریافت نور و تبدیل آن به غذا) کمتر می شود؛ در نتیجه ممکن است گیاه زرد و بی حال به نظر برسد، به ویژه در فصل زمستان که هوای خانه خشک تر است. بهتر است با گل ها مثل یک ظرف تزئینی رفتار و تمیزشان کنید. درخشش برگ ها رابطه مستقیمی با انتقال حس خوب حاصل از نگهداری شان دارد. ضمن این که هرچه برگ ها تمیزتر باشند. هم دیرتر به آفات و بیماری ها مبتلا می شوند و هم اگر چنین مسأله ای برایشان پیش بیاید زودتر متوجه می شویم و آن را مدیریت می کنیم. از طرف دیگر باور کنید گل ها موجوداتی زنده هستند. آنها را به چشم یک ظرف تزئینی بلوری یا فلزی نبینید که اگر یک هفته هم دستی به سر و ریش نکشید اتفاقی برایشان نمی افتد. گل باید راه نفسش باز باشد تا بتواند هم به زندگی اش ادامه دهد، هم هوای خانه تان را تمیز کند و هم با شادابی اش نشاط محیط دور و برتان را چند برابر کند. یادتان باشد یک گشاه تمیز تر، گیاه سالم تری است.

7- چه گلدانی به آن می آید؟

گلدان، برای گل مثل لباس است. هم جنسش مهم است، هم اندازه اش و هم تناسب آن با نوع گل. اگر دوست دارید گل های آویز داشته باشید مسلما بهتر است سبک ترین نوع گلدان را انتخاب کنید یا اگر فضای منزل تان کوچک است و خیلی نمی توانید گلدان ها را جابجا کنید بهتر است همان اول با یک انتخاب قطعی و مناسب اندازه گلدان از دردسرهای بعدی پیشگیری کنید یا اگر هنوز صاحب خانه نشده اید و هر سال مجبور به اثاث کشی هستید گلدان های کوچک و سبک را برای خانه بخرید تا حمل و نقل شان برایتان راحت تر باشد. اگر هم از آن دسته افرادی هستید که گل دوست دارید، ولی یادتان می رود آبش بدهید بهتر است بروید سراغ گلدان های ریزه میزه ساکولنت. آنها با کم آبی رفیق اند. در ضمن گیاهان کم رشدی مثل ساکولنت ها و کاکتوس ها، هر سال نیاز به تعویض گلدان ندارند.

8- تنوع بدهید

اگر عاشق گل و گیاه هستید کمی تلاش تان را بیشتر کنید؛ مثلا گاهی جای گلدان ها را عوض کنید. اگر تراس یا حیاط دارید چند ساعت آنها را به هوای آزاد منتقل کنید. البته قبل از هر چیز مطمئن شوید هوای بیرون اختلاف زیادی با شرایط نگهداری گل در داخل خانه ندارد، به خصوص در زمستان و تابستان. بهار برای اجرایی کردن این ایده مناسب تر است.

منبع: روزنامه جام جم، شماره 5313، صفحه 13
نویسنده: زینب خزایی
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.