دسته بندی کتاب‌ها منو
دسته بندی کتاب‌ها

سرخس داری در خزان

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸

با رفتن به نیمه دوم سال و سرد شدن هوا و از طرفی کم شدن نور، خیلی از علاقمندان به نگهداری گیاه در خانه به دنبال گیاهانی هستند که با این شرایط سازگارتر باشند، گیاهانی که به قول معروف به تاریکی عادت کرده باشند، ما برای شما یک پیشنهاد کم نور داریم، صحبت از سرخس است، گیاهی که به دلیل نداشتن گل اغلب مردم در بازارهای گل و گیاه به آرامی از کنارش رد می شوند، اما من به عنوان کسی که سال ها درباره گیاهان نوشته ام و آنها جزئی از زندگی ام هستند این موضوع را صمیمانه با شما در میان می گذارم که داشتن گل برای یک گیاه اگرچه مهم است ولی زیبایی فقط در این موضوع خلاصه نمی شود.زنده بودن و سبز بودن همیشگی قطعا از گلدار بودن اهمیت بالاتری دارد، ویژگی ای که سرخس ها از آن بهره می برند.

نکاتی که باید درباره نگهداری سرخس بدانید از قرار زیر است:

سرخس به آبیاری زیاد حساس است. بیهوده آن را آب ندهید. مراقب باشید گیاه کاملا تشنه و خاک آن کاملا خشک شده باشد. این گیاه معمولا با شرایط آب وهوایی حتی خاص، خودش را سازگار می کند ولی آپارتمان شما اگر بین 14 تا 20 درجه باشد شرایط ایده آلی برای رشد سرخس خواهد بود. فقط مراقب باشید خیلی دما بالا و پایین نرود، البته این ثبات دما یک اصل کلی در نگهداری گیاهان است.

همان طور که ابتدای مطلب نوشتم سرخس گیاه نوردوستی نیست، آن را از تابش نور دور نگه دارید و با یک نور حداقلی بگذارید به رشد و طراوت خودش ادامه دهد.

بهترین خاکی که سرخس ها در آن رشد می کنند خاک سبک است. خاک سبک به مخلوطی از خاک لوم، پیت و شن گفته می شود که میزان کمی کود دامی هم داشته باشد.

نکته مهم این استکه اصولا پاییز قاتل سرخس هاست. مهر که از راه می رسد گیاه قدری بی حال می شود، پس اگر در خانه تان اکنون سرخس دارید بدانید تنها راه انرژی بخشیدن دوباره به آن، تعویض گلدان و خاک است.

سرخس در ایران چند مدل و گونه دارد. آنچه در بازار می بینید نوع مجعد است که معمولا همه آن را به سرخس می شناسیم، ولی قدری حرفه ای تر اگر می خواهید سرخس شاخ گوزنی بگیرید این نوع مخصوص خاص پسندان است که رشد خوبی هم دارد.

منبع: روزنامه جام جم
نویسنده: نسیبه سادات میرباقر
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.