دسته بندی کتاب‌ها منو
دسته بندی کتاب‌ها

همیشه مقاوم

یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸

سانسوریا گیاهی که آن را نماد مقاومت در برابر شرایط سخت و دشوار هم می شناسند. در واقع اگر کسی موفق شود سانسوریای خانه اش را زرد و خشک کند تقریبا باید به او گفت که کلا بی خیال نگهداری از هر نوع گل و گیاهی شود.

سانسوریا با برگ های کشیده و ضخیمش به گیاه نیزه ای، شمشیری و حتی زبان تیز مادر شوهر هم معروف شده است. این گیاه بسیار قانع و مقاوم است. سانسوریا از گیاهان مناطق گرمسیر آفریقای جنوبی است و به خانواده مارچوبگان تعلق دارد. در دو نوع پایه کوتاه و پایه بلند و سبز و ابلق دیده می شود که نوع ابلق آن گرانتر است. این گیاه را به صورتی غلافی می فروشند یعنی هر غلاف در بازار حدود 30 تا 50 هزار تومان به فروش می رسد.

شرایط نگهداری:

بر خلاف بیشتر گیاهان، سانسوریا به آبدهی زیاد حساس است نه به کمبود آب. در فصل های گرم هفته ای دوبار و در فصل های خنک هر دو الی سه هفته یکبار آبیاری برای آن کافی است. غبارپاشی هم نیاز دارد.

بین 20 الی 25 درجه دمای هوای مناسب گیاه شمشیری شماست. اما حتی سرمای 5 درجه را هم تحمل می کند.

سانسوریا مصرف کود آنچنانی ندارد. اگر برگ های آن کوتاه می ماند، می توانید ماهی یک بار به گیاهتان کود مقاومتی تقویتی بدهید.

سانسوریا گیاه قانعی است. ترکیبی از خاک معمولی و خاک برگ و شن که خوب زه کشی شده باشد برای آن ایده آل است.

اگر می خواهید رشد سریع تری از سانسوریا ببینید، آن را در مقابل نور آفتاب (حتی نور مستقیم) قرار دهید. البته این گیاه سایه را نیز دوست دارد ولی سرعت رشد آن کمتر می شود.

اگر برگ های جدید سانسوریایتان می ریزد، به دلیل تغذیه زیاد از حد این گیاه است. سانسوریا کم توقع است و زیاد به آن کود ندهید.

اگر گیاهتان کمرنگ شده به دلیل نور نامناسب آن است. گیاه را به محیط پرنورتری ببرید.

اگر گیاه از قسمت های پایینی شروع به پوسیدن کرد، به دلیل آبیاری بیش از حد است. آبیاری را کم کنید و تا خاک آن خشک نشده به گیاه دوباره آب ندهید.

اگر روی برگ های لکه های قهوه ای افتاده است به دلیل آبیاری بیش از حد است. تا خشک شدن کامل خاک گیاه به آن دوباره آب ندهید.

یکی از آفات سانسوریا شپشک است. اگر حشرات زیر روی سانسوریا می بیند، با آفت کش هر دو هفته یک بار به آن سم بزنید تا آفت حذف شود.

منبع: روزنامه جام جم
نویسنده: نسیبه سادات میرباقر
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.