دسته بندی کتاب‌ها منو
دسته بندی کتاب‌ها

گیاه تکانی

چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷

به آخر سال که می رسیم یکی از کارهایی که در همه خانه ها ردی از آن می توان پیدا کرد، نظافت و تر و تمیز کردن و به اصطلاح خانه تکانی است، از در و دیوار گرفته تا یخچال، گاز و اتاق خواب ها و ... اما برای ما علاقه مندان به گل و گیاه خانه تکانی یک بخش اضافه تر هم دارد، رسیدگی همه جانبه به گلدان هایی که یک سال به طراوت و سرسبزی شان حال ما و خانه مان را خوب کرده اند. این موجودات دوست داشتنی در آخر سال نیاز به چند کار اساسی و توجه ما دارند.

1- ارزیابی دقیق: اولین کار این است که به طور دقیق حال گل و گیاه تان را جویا شوید، دقیق تر از زمانی که در طول سال به آنها سر می زنید و آبیاری و تغذیه می کنید. جانمایی گلدان ها را دقیق بررسی کنید، زیر و روی برگ ها را از نظر زرد بودن و سبز بودن خوب تماشا کنید و این که اگر لکه های سفیدی می بینید نشان دهنده حمله به گیاه دوست داشتنی شماست و سریع باید برای مقابله اقدام کنید.

خاک هایشان را قدری زیر و رو کنید تا از نظر حشره و کرم و ... همچنین میزان رطوبت و نوع خاک وضعیت شان را دقیق تر بتوانید ارزیابی کنید.

2- نظافت: گل ها و گیاهان نیز مانند دیگر وسایلی که در خانه قرار دارند نیاز به گردگیری دارند، چرا که غبار و دوده روی آنها نیز می شنیند و برعکس برخی از وسایل خانه که گرد و غبار فقط چهره شان را به هم می ریزد در گیاهان باعث زرد شدن برگ آنها و متوقف شدن رشد می شود، چرا؟ چون این گرد و غبار اجازه نمی دهد که اکسیژن به تمام بخش های گیاه برسد و کم کم باعث خراب شدن و از بین رفتن آنها می شود.

برای گردگیری بهتر است آنها را به بالکن یا فضای باز ببرید و بهترین محلول هم شیر و آب است که زیر و روی برگ ها را خوب تمیز می کند، برای تمیز کردن پهن و ضخیم تر می توانید از اسفنج هم استفاده کنید.

3- تعویض گلدان: اگر ارتفاع گیاه تان نسبت به گلدان بیش از اندازه بلند است و خطر خم شدن و سقوط گیاه تان وجود دارد یا اگر ریشه های درهم پیچیده و بیرون زده را می توانید ببینید یا رشد گیاه تان قبلا خوب بوده و اکنون ضعیف شده است در این موارد باید دست به کار شوید و خاک و گلدان را با هم تغییر دهید.

منبع: روزنامه جام جم، شماره 788
نویسنده: نسیبه سادات میرباقر
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.