دسته بندی کتاب‌ها منو
دسته بندی کتاب‌ها

سبزه هفت سین

چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷

سبزی لبویی

برای شروع، یک عدد چغندر لبویی سالم را که ریشه هایش بریده نشده، شسته و توی یک کیسه نایلونی بگذارید و درش را گره بزنید. این کار برای ریشه زایی سریع تر لبو است. روی کیسه را هم یکی دو تا سوراخ کنید تا لبو بتواند نفس بکشد. آن را توی دمای اتاق بگذارید. بعد از چند روز شروع به جوانه زدن می کند. وقتی ریشه زد، آن را داخل یک ظرف آب بگذارید. ریشه های قرمز رنگ آن هم به تنهایی زیبا هستند پس بهتر است برای لبو یک تنگ شیشه ای بلند انتخاب کنید طوری که دهانه اش متناسب با قطر لبو بوده تا زیبایی ریشه ها هم نمایان باشد.

می توانید هر 15 روز یک بار هم برچسب بزرگی گلدان به اندازه نوک قاشق چایخوری از کودهای آپارتمانی (پودری یا مایع) برای قوی تر شدن برگ ها استفاده کنید. بعد از یک ماه شما یک سبزه ایستاده با برگ های زیاد و ساقه های قرمز رنگ جذاب خواهید داشت. فراموش نکنید مثل همیشه گلدان را باید در نور مناسب قرار دهید. در صورت کدر شدن آب گلدان هر دو سه روز یک بار آب آن را عوض کنید. اگر خوب به گلدان رسیدگی کنید سبزه شما تا چهار ماه هم ماندگاری دارد.

سبزه های هسته ای

با هسته میوه هایی مثل پرتقال، نارنج، لیموترش یا شیرین و خرما می توانید سبزه های بسیار جذابی برای سفره هفت سین تان درست کنید. این طوری هم بابت هدر دادن دانه های استراتژیک مثل گندم عذاب وجدان ندارید و هم یک تجربه جدید کسب کرده اید.

ماندگاری زیاد آنها و تبدیل کردن شان به درختچه هم جای خود را دارد.

 برای داشتن سبزه مرکبات باید هسته آنها را ده تا 20 روز قبل از عید خیس کنید. زمان شروع این کار بستگی به هوای محل زندگی شما دارد. خیس کردن هسته ها دو روش دارد. در روش اول باید آنها را سه چهار روز در آب خیساند. در روش دوم می شود روز اول آنها را در آب خیس کرد و روز دوم به آرامی پوست هسته ها را کند طوری که مغز آسیب نبیند و مغز را کاشت. روش دوم جوانه زنی سریع تری دارد، ولی دقت بیشتری می خواهد. در هر دو روش، بعد از تمام شدن مرحله خیس خوردگی، هسته ها را روی خاک گلدان بگذارید و یک لایه نازک خاک سبک رویشان بپاشید. کمی آب پاشی کنید و در جای گرم بگذارید. توصیه می شود برای زودتر جوانه زدن شان دو روز اول روی گلدان را نایلون بکشید.

سبزه خرما

برای هسته خرما هم باید یک ماه قبل از عید دست به کار شوید. هسته ها را بشویید و در یک لیوان آب بریزید. آب لیوان را تند تند عوض کنید. بعد آنها را در بیاورید و لای یک دستمال نمدار در یک جای گرم و روشن خانه بگذارید. می توانید دستمال را داخل یک نایلون زیپ دار بگذارید تا دیرتر رطوبتش از دست دهد. حواس تان باشد دستمال همیشه نم داشته باشد وگرنه هسته جوانه نمی زند. سبز شدن هسته ها دو هفته تا 20 روز زمان می برد.

سبزه های گلی

اگر خیلی سختگیرید در اسراف نکردن یا وقت ریختن سبزه را ندارید، می توانید از گذاشتن بعضی گل ها در سفره هفت سین تان لذت ببرید. برگ بیدی سبز و هلکسین گزینه های خوبی برای این کار هستند. چون ارتفاع زیادی ندارند و درست همان حس سبزه را به شما القا می کنند. برگ بیدی را همه تان می شناسید، ولی درباره هلکسین لازم است توضیح دهم. این گل را خیلی ها به نام های چمن عروس، گل عدسی یا برگ بیدی مینیاتوری هم می شناسند. حتی در بیشتر موارد، اشتباهی آن را با گل کالیسیا یکی می گیرند. این دو گل از دو خانواده متفاوت هستند. هلکسین از خانواده گزنه است و کالیسیا از خانواده برگ بیدی. در واقع هلکسین یک گیاه به صورت خودرو است که در بعضی کشورها به عنوان یک گیاه پوششی در فضای سبز به کار می رود. در ایران به تازگی کاشت آن در گلدان رواج زیادی گرفته است. برگ های ظریف با رنگ سبز تیره و رشد خیلی سریع، آن را به گیاهی پرطرفدار تبدیل کرده است. برای پرپشت شدن گلدان هرچند وقت یک بار انتهای ساقه را هرس کنید و مستقیم در گلدان جدیدی بکارید. این گلدان جدید بسیار مناسب سفره هست سین است. درست است در سایه هم رشد می کند، ولی در صورت دریافت نور غیر مستقیم گلدان شاداب تری خواهید داشت. به فضای بسته و گرم اتاق حساس است. مثلا اگر زمستان در یک اتاق گرم قرار گیرد به حالت گندیده در می آید و می میرد. در حالت آبیاری بیش از اندازه هم، چنین اتفاقی برای آن خواهد افتاد. به این نکته خیلی دقت کنید: موقع آبیاری هلکسین اگر از بالا و با فشار آب را روی گلدان بریزید، ساقه های ظریف آن در هم تنیده و باعث بدشکلی آن می شود. حوصله کنید، گیسوهای آن را با دست بلند کنید و زیر برگ ها و کناره های گلدان به آن آب بدهید.اگر هلکسین را به عنوان سبزه عید انتخاب کردید و در این ایام هوای خانه تان گرم بود، چند ساعت بگذاریدش کنار پنجره یا روی تراس که هوا بخورد.

سبزه های دقیقه نودی

اگر روزهای آخر سال رسید و به خاطر سرشلوغی یادتان رفته بود سبزه بریزید نگران نباشد. همیشه راهی برای دقیقه نودی ها وجود دارد. بروید سراغ بذرهای ریز. دانه هر چه ریزتر باشد زودتر جوانه می زند. شاهی، کلزا، ارزن، خاکشیر، خرفه و یونجه جز دانه ریزها هستند. بذرها را از عطاری ها می توانید تهیه کنید. در شهرهای کوچک تر فروشگاه های عرضه محصولات کشاورزی هم بذر فله ای توی دست و بال شان دارند. ارزن را از پرنده فروشی ها هم می توانید تهیه کنید یا اگر توی خانه پرنده دارید یک مشت از غذایش بردارید و سبز کنید. این بذرها یکی دو روزه جوانه می زنند و روز چهارم پنجم هم سبزه شان به هفت سین می رسد.

رنگ و وارنگ از همه رنگ

دنیای سبزه ها دنیای متنوعی است. از غلات گندم، از حبوبات عدس، ماش و گاودانه، از سبزیجات تره، ریحان و شاهی، از میوه ها کدو، طالبی، نارنج، لیموشیرین و پرتقال از دانه های روغنی کنجد، کلزا و شاهدانه از گیاهان دارویی خاکشیر و اسفرزه و از علوفه ای ها ذرت و خیلی سبزه های دیگر که ممکن است ما حتی اسمش را هم نشنیده باشیم، ولی در نقاط مختلف کشور بر اساس محصولات محلی هر منطقه به عنوان سبزه انتخاب می شوند.

این وسط سبزه های خوردنی هم فال اند و هم تماشا. بعد از عید، خوب که از دیدن شان لذت بردید می توانید بخوریدشان.

سبزه یک نشان است

گذاشتن سبزه در هفت سین، نمادی است از اعتقاد داشتن به شادابی، حیات، سرسبزی و خرمی در سال نویی که پیش رو داریم. چیزی که مهم تر از انتخاب نوع سبزه، گلدان و ظرف آن است. سبزه فقط یک نشانه است. چنین تفکری را در دل ها هم باید سبز کرد.

منبع: روزنامه جام جم، شماره 5334، صفحه 13
نویسنده: زینب خزایی
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.